Eerste week - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Dionne Bourgondien - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Dionne Bourgondien - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Dionne

Blijf op de hoogte en volg Dionne

13 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Eindelijk, het eerste berichtje van mij. De eerste week is echt voorbij gevlogen! We hebben al zoveel gedaan en gezien, dat ik niet eens even tijd heb gehad om mijn ervaringen hier te kunnen plaatsen.
In het Bed & Breakfast, waar wij verblijven, hebben we (nog) geen internet. Het internetten doe ik dus op de hospice, waar we werken, of bij Lynette thuis.

Vrijdag 4 maart kwamen we aan op het vliegveld in Johannesburg. Bij de aankomsthal stonden Albrie en Roos al op ons te wachten. Onderweg naar Viljoenskroon zagen we al snel het grote verschil tussen de blanke en de zwarte mensen hier. Eenmaal in Viljoenskroon aangekomen werd dit verschil nog duidelijker. De zwarte mensen leven in de township Rammulotsi. Dit township bestaat veelal uit hutjes van golfplaten en enkele huizen van steen. De blanke mensen wonen hier in grote villa's, wat misschien een halve kilometer van de township afligt.
Ook het BB ligt maar een paar meter van dit township af. Een raar idee, wij hebben hier alles en een paar meter verderop hebben de meeste mensen niet eens een wc!

De volgende dag, zaterdag 5 maart, hebben we al met verschillende mensen kennis gemaakt. ’s Avonds zijn we naar een 'braai' geweest bij wat Zuid-Afrikaanse jongeren. Een braai van hier is net zoiets als een barbecue in Nederland. De volgende ochtend zaten we netjes in de kerk. De liedjes in het begin klonken best leuk. Helaas konden we van de rest van het kerkgebeuren weinig verstaan en werd het een lange zit. ’s Middags zijn we lekker wezen zwemmen bij Lynette.

Maandag 7 maart was onze eerste dag op de hospice. Chris, de manager, heeft ons eerst een kleine rondleiding gegeven. De hospice bestaat uit verschillende groepen. De zozo’s is de jongste groep, hier komen kinderen vanaf 0 t/m ongeveer 3 jaar. Dan is er de daycare, deze bestaat uit twee groepen. Namelijk een groep van kinderen rond de 4 a 5 jaar en een groep van kinderen rond de 6 a 7 jaar.
De jongste kinderen waren in het begin erg afwachtend. Sommige van hen hadden nog nooit een blank persoon gezien en begonnen te huilen!
De wat oudere kinderen waren erg enthousiast, renden op ons af, wilden opgetild en geknuffeld worden en het liefst helemaal nooit meer losgelaten worden. Allemaal probeerden ze een plekje bij je te veroveren en al gauw zaten er zo twintig kinderen om me heen.
Het was een erg indrukwekkende dag!

Op de hospice werken maar weinig mensen, de kinderen hebben dus minimale begeleiding en zitten in kleine ruimtes. Soms wel met 46 kinderen in een veel te klein lokaaltje! Regelmatig ontstaan er dan ook ruzies tussen de kinderen. Gedurende de week hebben we verschillende activiteiten ondernomen met de kinderen. Tijdens het buitenspelen hebben we fietsjes gepakt, ze kregen stoepkrijt en we gingen springtouwen. De kinderen werden hier zo enthousiast van! Ook hebben we een stoelendans gedaan. Het enthousiasme straalde er vanaf en ook de medewerkers daar genoten zichtbaar. Dit deed ons natuurlijk heel goed, vooral door de moeilijke momenten die er af en toe zijn. De vrijdag hebben we de kinderen van de daycare in bad gedaan. Ja alle 46.. wat hadden wij het heet, maar de kinderen waren weer helemaal schoon! Hoewel de kinderen maar kort in bad konden zitten, genoten ze ook hier erg van!

Vanaf dinsdag heeft Chris ons elke dag meegenomen naar de township. ’s Morgens reden wij de taxi’s achterna, zo kregen wij een indruk hoe de kinderen opgehaald worden. ’s Middags gingen we bij de kinderen thuis op bezoek. Veel kinderen hebben geen ouders meer en worden opgevoed door oma, opa, zus of iemand die hen ‘geadopteerd’ heeft. De township bestaat uit verschillende area’s. Elke dag hebben we een andere area bezocht. Ook dit was een hele ervaring. Binnen de township bestaan ook weer verschillen. De een heeft een huis van steen, de ander een hutje wat gebouwd is van golfplaten en papier, zonder ramen. In sommige van deze hutjes leven soms wel tien mensen, waarin twee bedden staan en waar geen elektriciteit, water etc. is!

Van maandag t/m vrijdag hebben we dus gewerkt op de hospice. Het was een indrukwekkende, heftige en vermoeiende week. We waren dan ook wel toe aan weekend!
Zaterdagochtend zijn we naar de golfbaan geweest, waar we een echt Afrikaans ontbijt kregen. Dit bestond uit gebakken eieren, vlees een soort pap en dat allemaal heel erg vet. Sowieso vind ik dat niet lekker en al helemaal niet ’s morgens om half 9!
’s Middags was het weer erg warm en zijn we weer lekker bij Lynette wezen zwemmen.
Daarna werden we opgehaald door een paar jongeren die we de zaterdag daarvoor ontmoeten hadden. Met z'n vieren zaten we achterin zijn bakkie (auto met laadbak). We zijn naar zijn boerderij geweest en hebben daar leren schieten met een buks van 80 meter afstond op een blik en guess what; we schoten allemaal raak! ’s Avonds weer een soort braai bij hen gehad.
Vanmorgen zijn we weer naar een kerk geweest. Dit keer naar een kerk in de township. Wij noemen het een “halleluja kerk”, zo’n kerk net als in de film Sister Act. En dit was precies zo’n kerk! Bij binnenkomst waren de mensen al aan het zingen. Er werd benoemd dat er wat Nederlandse meisjes in de kerk zaten en daarom praten zij vandaag ook in het Engels, zodat wij het ook kunnen volgen. Iedereen moest gaan staan en toen begon de gezelligheid! Heel de kerk was aan het zingen en dansen. Zo leuk om te zien!
Opvallende was dat er in de kerk die wij de vorige zondag bezocht hadden, alleen maar blanke mensen waren. In deze kerk waren alleen maar zwarte mensen, met ons als uitzondering en de twee jongens met wie wij daarheen zijn geweest.

Vanaf morgen, maandag 14 maart, gaan we met Lynette en Abrie, op safari. We zullen naar de Pilanesberg gaan en naar Sun City, erg veel zin in! Vrijdag komen we weer terug. Na die tijd zal ik proberen hier weer een berichtje te plaatsen om jullie op de hoogte te houden.

Mijn nummer gebruik ik tijdelijk niet meer, jullie kunnen mij nu bereiken op mijn Afrikaanse nummer: 027-724195455.

Tot snel!

• 13 Maart 2011 - 15:45

André En Anja:

Hey meis,

Leuk om eindelijk wat van je te lezen. Ik heb papa gisteren gesproken en al het een en ander gehoord. Best wel spannend allemaal. Hij heeft ook foto's doorgestuurd. Leuk om te zien. Veel plezier op je safari (leuk afstudeerproject trouwens), geniet ervan meid en ik kijk uit naar je volgende verslagje.

Dikke kus van ons

• 13 Maart 2011 - 15:45

Mama:

een heel lang verhaal. Het meeste hadden we al gehoord via de telefoon maar nu toch leuk om het weer te lezen.Ik ben blij dat alles goed gaat en blijft gaan natuurlijk. Voor ons is de eerste week ook redelijk snel voorbij gegaan, gelukkig maar.Ik zit nu op het werk tot 24.00 uur maar hier maak ik wel even tijd voor. De treinen hebben toch altijd vertraging haha. Ik wens je een hele leuke week en pas op voor de enge beesten. Veel liefs en dikke kus .Mama.

• 13 Maart 2011 - 15:56

Luc & Fem:

Mooi verslag!
    Jullie maken genoeg mee, zowel lerend, als genietend!
    goed bezig! Hoop dat jullie een onwijs leuke tijd hebben! maak er wat van!

veel liefs

• 13 Maart 2011 - 16:12

Jos Daas:

Hoi Bourtje

Ja de eerste week lijkt me zeer vermoeiend en erg indrukwekkend.
    Dionne pak je rust en probeer zo veel mogelijk te genieten. Houdt zaken klein
    en weet dat je nooit instaat zult zijn alle problemen op te lossen. Je mag best betrokken raken met het lot van de kinderen maar behoudt een gezond stuk afstand, je gaat immers over 40 dagen weer terug naar Nederland.
    Probeer te zien hoe kinderen reageren op ogenschijnlijke kleine dingen, en probeer daar op aan te sluiten.
    Wat een bemoeizucht hé ik lijk wel een vader hihi.. Nou Meiden nogmaals heeeeel veeel plezier HOUDOE WAH!!

• 13 Maart 2011 - 16:31

Ellen Holkenborg:

Hey Dionne,

Wat leuk om te lezen hoe het daar met je gaat daar in het verre afrika. Erg heftig lijkt mij zo'n week waarin je zoveel ziet en meemaakt. Vele ervaringen zul je daar wel opdoen. Alvast veel plezier aankomende week als je op safari gaat.

Groetjes, Ellen

• 13 Maart 2011 - 17:54

Lotte:

Ziet er gaaf uit! Leuk dat jullie de kinderen zo kunnen verblijden met spel. Toen ik de foto's van Marloes zag, leek me het idd erg indrukwekkend wat jullie meemaken en zien. Maar geniet ook vooral van wat jullie allemaal meemaken!
    Knap dat jullie je afstudeerproject zo kunnen doen!

Veel succes en plezier nog !

Ps. Ik hou m'n winterjas nog even aan.. Geniet ook een beetje van het lekkere weer, buiten zwemmen zit er hier nog niet in..

• 13 Maart 2011 - 19:41

Papa:

hoi Dionne,
    je hebt er een mooi verhaal van gemaakt om zo iedereen op de hoogte te houden. De reacties zul je wel lezen als je terug bent van safari want onderweg zul je wel helemaal geen internet hebben als je het op jullie thuisbasis al niet hebben (maar dankzij Lynette kunnen we toch wat msn-en en heb jij je verhaal kunnen doen).
    Geniet van de safari, zo zie je toch nog wat van het Zuid-Afrikaanse land, maak maar veel foto's en daarna weer volop aan de slag.

Groetjes en kus, papa

• 13 Maart 2011 - 19:44

Anton:

Hey Dionne,
    Gelukkig heb je het naar je zin daar, schieten??? toe maar, en nog raak ook ha,ha,
    Je moeder heeft gelijk er rijdt toch niets op tijd dus ik ook genoeg tijd om te lezen.
    Doe voorzichtig en geniet van alles.
    Anton x

• 13 Maart 2011 - 20:12

Hoi Dionne:

heb je avonturen kunnen lezen op advies van je moeder. Ik ben haar collega en op dit moment aan het werk. Ik heb met veel plezier je verslag gelezen en ga dit dan ook zeker vaker doen. Je doet erg goed werk en als ik je moeder was zou ik beretrots op je zijn.

Groetjes Willy Barends

• 13 Maart 2011 - 20:38

Marie-Anne:

Hoi Dionne
    We komen net terug van de verjaardag van Jos. We hebben meteen weer op jouw site gekeken, en ja een verslag zo groot als een hele pagina in de krant. Geweldige indrukken voor jou maar zo ook voor ons. We blijven je volgen bij je geweldige project. Veel liefs en groetjes van Rob en Marie-Anne

• 15 Maart 2011 - 10:16

Bert En Carmen:

leuk om dat allemaal mee te mogen maken,geniet er van

• 15 Maart 2011 - 15:50

Marianne En Kees:

Hoi Dionne,
    Leuk je belevenissen te lezen en de foto's geven ook een goed beeld van je huidige leefomgeving. Een hele belevenis om mee te maken. We zouden best mee willen op safari maar zullen het wel met de foto's moeten doen. Geniet ervan en hou ons op de hoogte. Veel plezier.
    Kees en Marianne

• 15 Maart 2011 - 19:58

Tim En Eliza:

Heeej Dionne,
    leuk om zo een verhaaltje van jou te lezen wat je daar zo de hele dag doet. Volgensmij heb je het daar goed naar je zin. Nu ben je lekker op safari en ben je lekker tussen de beestjes aan het kriemelen. We doen snel msn-en of eventjes bellen als dat uitkomt. Nog super veel plezier op Safari en let op dat je niet opgegeten word. Ook de groetjes uit Overloon. Groetjes en eeen dikke kus.

• 16 Maart 2011 - 20:41

Malon:

Hee meis!
    Alles goed zo te lezen en te zien!?
    Erg leuk als ik het zo allemaal lees, geniet er maar lekker van!
    Ben benieuwd naar je verdere verhalen en evt. foto's...
    Succes en vooral genieten!

Liefs, xx

• 17 Maart 2011 - 07:13

Jos Van Veen:

Heftig al die indrukken. Heel veel (leer)evaringen toegewenst. Be carefull

• 17 Maart 2011 - 08:32

Sanne Van Uden:

Heej,

Leuk om dit verhaal te lezen en ook erg mooi om er foto's bij te zien! Wat fijn dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de kindjes daar. Succes nog en geniet er van!

groetjes Sanne

• 17 Maart 2011 - 13:58

Van Oma:

Hoi Dionne
    Ik heb al leuke dingen gehoord maar ook niet leuke.
    Als een van je zestig kindjes valt en het bloed mag je het niet oppakken heel vervelend.
    Zorg wel goed voor je zelf want je moet nog enkele weken.
    Ik vind je toch een kanjer.
    Vandaag Luc jarig ik heb een kaart gestuurd ,geniet nog maar en VEEL LIEFS VAN OMA

• 17 Maart 2011 - 16:38

Mariska:

Hai Dionne,

zoals beloofd houdt ik je site bij. Erg leuk om te lezen.
    Volgens mij heb je op deze manier een hele mooie, onvergetelijke (afstudeer)tijd daar in Afrika.
    De foto's zijn erg mooi..en geven een goed beeld van hoe het daar gaat.

Heel veel succes.

Geniet er van he!

Liefs Mariska en je collega's + kids van de GW

• 18 Maart 2011 - 19:35

Marjolein:

Hey Dionne, Mariska had me nieuwsgierig gemaakt, dus ben ik ook een kijkje gaan nemen op je site. Wat een schattige kinderen! Maar zo te lezen is het hard werken daar... Een mooie ervaring!
    groetjes, marjolein

• 19 Maart 2011 - 18:27

Frank Anita Merel Ba:

hoi dionne
    wat mooi om dit allemaal te lezen
    dionne geniet ervan want voor je het weet is het voorbij
    heel veel groetjes uit wijchen

frank anita merel en bas

• 31 Maart 2011 - 08:59

Familie Ploem:

Lieve Dionne

Wat een mooi verhaal en lieve foto's!
    Zal wel erg indrukwekkend zijn allemaal.

Met Stan gaat het super!
    Veel plezier en werkze.